دیابت و بیماری

ابتلا به بیماری یا عفونت به ویژه می تواند کنترل قند خون را سخت کند. داشتن اندکی اطلاعات در مورد چگونگی تأثیر بیماری بر کنترل دیابت می تواند به شما کمک کند تا دوره ی بیماری را با عوارض کمتری طی کنید.

دشوار است که یک سال را بدون ابتلا به سرماخوردگی، یک نوع ویروس آنفولانزا یا مشکل معده گذراند، بنابراین باید آماده شویم که چگونه بیماری دیابت را در دوره های بیماری مدیریت کنیم.

چگونه بیماری بر دیابت تأثیر می گذارد؟

در طی بیماری یا عفونت، بدن به منظور کمک به مبارزه با بیماری، گلوکز اضافه ای را به جریان خون شما منتقل می کند. در افراد فاقد دیابت، این یک راهکار مؤثر است زیرا پانکراس آنها انسولین اضافی را متناسب با قند خون اضافی تولید و ترشح می کند.

اما در افراد دیابتی، آزاد شدن گلوکز اضافه، مشکل ناخواسته ای را به مدیریت قند خون آنها در کنار احساس بی حالی و مریضی به فرد تحمیل می کند.

بیماری و قند خون بسیار بالا

سازمانهای بهداشتی توصیه می کنند افراد مبتلا به دیابت با قند خون بالای 28 میلی مول در لیتر(حدود 500 میلی گرم در دسی لیتر)، باید از تیم مراقبت های بهداشتی خود در هنگام بیماری مشاوره ی اضطراری بگیرند یا در مواقع خارج از ساعات اداری، با تلفن خصوصی پزشک خود تماس بگیرند.

مقابله با دیابت و بیماری

برای پیگیری میزان افزایش قند خون، توصیه می شود بیشتر از روزهای معمول قند خون خود را اندازه گیری کنید.

آزمایش کتون ها

در صورت ابتلا به دیابت نوع 1 ، توصیه می شود هر تست قند خون بالا را با آزمایش کتون(نوار ادراری)، پیگیری کنید.

آب کافی بنوشید

خود را به خوبی هیدراته نگه دارید.سطح بالای گلوکز خون می تواند به کم آبی بدن منجر شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که مرتباً مایعات می نوشید تا در حالت هیدراته باقی نمانید.

به خوردن غذا ادامه دهید

ممکن است تمایلی به خوردن غذا نداشته باشید یا هنگام خوردن غذا احساس ناخوشایندی داشته باشید، اما نخوردن غذا ممکن است منجر به تولید کتون های بیشتری در بدن شود زیرا بدن ممکن است نیاز به تجزیه ی چربی ها برای تولید سوخت داشته باشد.

اگر غذا خوردن برای شما دشوار است، یا اگر استفراغ می کنید و نمی توانید غذا را در معده ی خود نگه دارید، توصیه می شود به جای وعده های غذایی، نوشیدنی های حاوی کربوهیدرات مصرف کنید.

اگر دوز انسولینتان را خودتان مدیریت می کنید، مراقب باشید که چه مقدار انسولین تزریق می کنید.

مصرف داروهای دیابت خود را ادامه دهید

این مورد برای همه انواع دیابت مهم است حتی اگر در خوردن دارو در شرایط بیماری مشکل دارید.

اگر در مورد میزان دوز داروی دیابت خود مطمئن نیستید، با تیم بهداشتی خود تماس بگیرید. اگر بیماری در حال تشدید است و یا سطح قند یا کتون خون شما بیش از حد بالا رفته است، یا استفراغ می کنید بهتر است برای مشاوره با تیم مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

دیابت، بیماری و کتون

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مستعد ابتلا به یک بیماری خطرناک به نام کتواسیدوز (ناشی از قند بسیار زیاد) هستند.

توصیه می شود اگر قند خون شما بالاتر از 15 میلی مول در لیتر(270 میلی گرم در دسی لیتر) است ، آزمایش کتون را حتما انجام دهید که معمولاً یک آزمایش ادرار است، اما چند نوع از گلوکومترهای خانگی، آزمایش خون برای اندازه گیری کتونها را به روشی مشابه آزمایش قند انجام می دهند.

مدیریت قند خون بعد از بیماری

بالا ماندن سطح قند خون ممکن است چند روز طول بکشد تا به حالت عادی برگردد و تثبیت شود، حتی پس از احساس سلامتی کامل. بنابراین آزمایشات قند خون خود را در خانه بیشتر از روزهای معمول ادامه دهید تا زمانیکه قند خون شما پایین بیاید و تثبیت شود.

بیماری در کودکان مبتلا به دیابت

در حالی که سطح قند در اکثر افراد مبتلا به دیابت در طول بیماری تمایل به افزایش دارد، ممکن است کودکان در وضعیت بیماری، دچار هیپوگلیسمی شوند.

بنابراین آزمایش منظم و در دسترس داشتن منبع گلوکز برای درمان هیپوگلایسمی کودکان شدیدا توصیه می شود.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/diabetes-and-illness.html